Talking New York --- New Yorkで見つけた英語

発見と感動を与えてくれるニューヨークを英語学習に役立つコンテンツにして毎日お届けしています。

トシコ・タカエズという陶芸家の生誕100周年を記念した回顧展がすごい!

ニューヨーク市、クィーンズ区に、”The Noguchi Museum”(野口美術館)があります。
そこで、トシコ・タカエズという陶芸家の生誕100周年を祝う展覧会が今年の7月28日まで、開かれているということを知りました。Toshiko Takaezuという芸術家がニューヨークにいたことを全く知らなかったので、この展覧会についての野口記念館のサイトの記事を読んでみました。


原文、画像はこちらです。⇓


Toshiko Takaezu: Worlds Within
トシコ・タカエズ:内なる世界


Toshiko Takaezu with works in Hawai‘i, 1987. Photo: Macario Timbal. Toshiko Takaezu Archives. © Family of Toshiko Takaezu



On the centennial anniversary of the birth of artist Toshiko Takaezu (1922–2011), The Isamu Noguchi Foundation and Garden Museum announced its major touring retrospective and monograph centered on her work and life. This is the first nationally touring retrospective of Takaezu’s work in over twenty years. To coincide with the exhibition, the Museum has published a new monograph in association with Yale University Press. Also titled Toshiko Takaezu: Worlds Within, it represents the most ambitious monograph on an American ceramic artist to date.


高江洲敏子(1922-2011)の生誕100周年を記念して、イサム・ノグチ財団庭園美術館は、彼女の作品と生涯に焦点を当てた大規模な巡回回顧展とモノグラフを行うと発表しました。高江洲氏の全国的な巡回回顧展はここ20年以上開かれていませんでした。この展覧会に合わせ、同館はイェール大学出版局と共同で新しいモノグラフ(研究論文)を出版しました。タイトルは『Toshiko Takaezu: Worlds Within "と題された本書は、アメリカの陶芸家に関するこれまでで最も意欲的なモノグラフです。


The retrospective is organized by The Isamu Noguchi Foundation and Garden Museum with assistance from the Toshiko Takaezu Foundation and the Takaezu family. It is co-curated by art historian Glenn Adamson, Noguchi Museum Curator Kate Wiener, and composer and sound artist Leilehua Lanzilotti. The exhibition was conceived and developed with former Noguchi Museum Senior Curator Dakin Hart. The show at The Noguchi Museum features approximately 200 works from private and public collections around the country. Following its presentation at The Noguchi Museum, the exhibition will travel to several additional venues across the United States. Planned venues include the Cranbrook Art Museum (September 27, 2024–January 12, 2025), the Museum of Fine Arts, Houston (March 2–May 18, 2025), the Chazen Museum of Art, University of Wisconsin-Madison (September 8–December 23, 2025), and the Honolulu Museum of Art (February 13–July 26, 2026).


この回顧展は、イサム・ノグチ財団と庭園美術館が、高江洲敏子財団と高江洲家の協力を得て企画。共同キュレーターは、美術史家のグレン・アダムソン、ノグチ美術館キュレーターのケイト・ウィーナー、そして作曲家でサウンド・アーティストのレイレフア・ランジロッティ。この展覧会は、元ノグチ美術館シニア・キュレーターのダキン・ハートと共に企画されました。ノグチ・ミュージアムでの展覧会では、国内の個人およびパブリック・コレクションから約200点を展示。ノグチ美術館での展示に続き、この展覧会は米国内のいくつかの会場を巡回する予定です。クランブルック美術館(2024年9月27日~2025年1月12日)、ヒューストン美術館(2025年3月2日~5月18日)、ウィスコンシン大学マディソン校チェイゼン美術館(2025年9月8日~12月23日)、ホノルル美術館(2026年2月13日~7月26日)などが予定されています。


Toshiko Takaezu with moons, 1979. Photo: Hiro. Toshiko Takaezu Archives. © Family of Toshiko Takaezu



Exhibition
Featuring approximately 200 objects from public and private collections across the country, Toshiko Takaezu: Worlds Within presents a comprehensive portrait of Takaezu’s life and work. This chronological retrospective charts the development of Takaezu’s hybrid practice over seven decades, documenting her early student work in Hawai‘i and at the Cranbrook Academy through her years teaching at the Cleveland Institute of Art and later at Princeton University. To represent this evolution, the show presents a series of installations loosely inspired by ones that Takaezu created in her own lifetime: from a set table of functional wares from the early 1950s to an immersive constellation of monumental ceramic forms from the late 1990s to early 2000s.


国内の個人およびパブリック・コレクションから約200点を集め、「高江洲敏子の内なる世界」は、高江洲の生涯と作品を包括的に紹介しています。ハワイとクランブルック・アカデミーで学んだ初期の学生時代から、クリーブランド芸術大学、プリンストン大学で教鞭を執った時代まで、70年にわたる高江洲のハイブリッドな活動の発展を時系列で振り返ります。その発展過程を示すため、展示会では高江津が生涯に作成した、一つ一つを緩やかに繋がっていく一連の作品として展示しています。それは1950年代前半に制作された機能的な陶器のセットテーブルから始まって、1990年代後半から2000年代前半に制作された没入感のある巨大な陶器のコンステレーションの展示に至ります。


The exhibition includes a vast collection of ceramic sculptures including her signature “closed forms,” Moons, Garden Seats, Trees, and select monumental works from her late masterpiece, the Star Series. It also features a broad selection of her vibrant and gestural acrylic paintings and weavings, many of which have rarely been seen, as well as a bronze bell. Sound also plays an important role in this exhibition as many of Takaezu’s closed ceramic forms contain unseen “rattles.”


ここでは、彼女の代表作である「閉じた形」、月、ガーデンシート、樹木、そして晩年の代表作であるスター・シリーズから選ばれた記念碑的作品など、膨大な数の陶彫作品を展示します。また、これまであまり知られていなかった鮮やかでジェスチャーに富んだアクリル画や織物の幅広いセレクションや梵鐘も展示されます。高江洲の閉じた陶器のフォルムの多くには、見たこともない "ガラガラ "が入っており、音もこの展覧会で重要な役割を果たしています。


😀ガラガラなるのは、彼女が壺の口を作る前に、未来に向けたメッセージを書いた石を入れたからなのだそうです。そのメッセージは壺が割れた時はじめて読まれることになります。彼女は何と書いたのでしょう・・・。


The exhibition includes a range of videos, programs, and an interactive installation that allows visitors to explore these interior soundscapes firsthand. Composer, sound artist, and exhibition co-curator Leilehua Lanzilotti (finalist for the 2022 Pulitzer Prize in music) has developed a concert program, a stand-alone video installation, and a series of demonstration videos centered on the hidden element of sound in Takaezu’s works. Lanzilotti’s new concert and installation works will be released as an album centered around Takaezu’s work on Innova Recordings, the label of the American Composers Forum, in Fall 2024.


この展覧会では、様々なビデオ、プログラム、そして来場者がこれらの内部のサウンドスケープを直接探索することができるインタラクティブなインスタレーションが展示されています。作曲家、サウンド・アーティストであり、展覧会の共同キュレーターでもあるレイレフア・ランジロッティ(2022年ピューリッツァー賞音楽部門最終候補)は、高江洲作品に隠された音の要素を中心に、コンサート・プログラム、独立したビデオ・インスタレーション、一連のデモンストレーション・ビデオを開発しました。ランジロッティの新しいコンサートとインスタレーション作品は、高江洲作品を中心としたアルバムとして、2024年秋にアメリカ作曲家フォーラムのレーベルであるInnova Recordingsからリリースされる予定です。




トシコ・タカエズの回顧展を是非日本でもやってほしいですね!


明日は、この回顧展が開かれたニューヨークにある、「イサム・ノグチ美術館」の、イサム・ノグチについてです。


Eng.ishラボ
MisTy

×

非ログインユーザーとして返信する